ورود / عضویت

وبلاگ

تماس با ما
09911081048

0
Subtotal: 0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

چاپ سه بعدی و آینده جواهرات لوکس

چاپ سه بعدی و آینده جواهرات لوکس

یکی از مزیت‌های کلیدی چاپ‌ سه بعدی در صنعت جواهرسازی این است که به طراحان اجازه می‌دهد شکل و فرم‌های مختلفی را آزمایش کنند که با روش‌های سنتی امکان پذیر نبود

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    چاپ سه بعدی جواهرات

    چاپ سه بعدی یک فناوری انقلابی است که در صنایع مختلف از جمله صنعت جواهرات لوکس تحول جدیدی ایجاد کرده است. با چاپ سه بعدی، طراحان و جواهرسازان می‌توانند طرح‌های پیچیده‌ای ایجاد کنند که دستیابی به آنها پیش از این با روش‌های سنتی جواهرسازی غیر ممکن بود.
    یکی از مزیت‌های کلیدی چاپ‌ سه بعدی در صنعت جواهرسازی این است که به طراحان اجازه می‌دهد شکل و فرم‌های مختلفی را آزمایش کنند که با روش‌های سنتی امکان پذیر نبود. این امر به موج جدیدی از خلاقیت در صنعت جواهر سازی منجر شده است، جایی که طراحان قادرند نه تنها جواهرات زیبایی بسازند، بلکه اثری منحصر به‌فرد و شخصی‌سازی شده تولید کنند.

    به عنوان مثال در مجموعه آینده نگر خانه جواهر بوشرون، یک گردنبند خارق‌العاده وجود داشت که از یک الگوریتم ریاضی برای جا دادن الماس‌ها در ساختار ابری‌شکلی استفاده می‌کرد. این قطعه از خطوط هولوگرافیک به رنگ‌های رنگین کمان تحت تاثیر اولافور الیسون، هنرمند ایسلندی-دانمارکی و لوئیس باراگان، معمار مکزیکی الهام گرفت. فناوری نوین هولوگرامی که شرکت هوانوردی فرانسوی سن گوبین برای پاشیدن برش‌های سنگ‌های کریستال با ماده‌‌ای خلاقانه‌ استفاده کرد، باعث می‌شود جواهرات تغییر رنگ دهند.
    به گزارش ساوت چاینا پست، بوشرون تنها جواهرسازی نیست که قطعات دیجیتالی با استفاده از چاپگر سه بعدی تولید می‌کند. صنعت‌گران کارگاه تیفانی‌اند‌کو در منهتن نیز با ذره‌بین نمونه‌های اولیه‌ جواهرات را با چاپ سه بعدی می‌سازند.
    خانه جواهر بوغوسیان نیز که مدت‌هاست از مهارت‌های پیشرفته در ساخت قطعات پیچیده و دشوار استفاده می‌کند، از نوآوری مشبک خود با نام دیافنه در سال ۲۰۲۲ رونمایی کرده است.

    خانه جواهر بوغوسیان یک صنعت خانوادگی است که شش نسل آن را ادامه داده‌اند. این خانه جواهر مدعی‌ است که نوآری مشبک آنها با سنگ‌های قیمتی جدید، نازک‌ترین و منعطف‌ترین بافتی است که تا الان ایجاد شده است.

    یکی از شاهکارهای طراحی در این روش، مجموعه‌ای از گوشواره‌های فوق‌العاده با استفاده از یک جفت عقیق است که نقطه‌هایی مثل مرمر دارد. توری بافته شده به قدری ظریف است که شفاف به‌ نظر می‌رسد و به راحتی می‌تواند مجموعه‌ای از سنگ‌های قیمتی رنگی را که با لیزر لحیم شده‌اند، پشتیبانی کند.

    در حالی که معماران و مهندسان نرم افزار در به کارگیری پتانسیل چاپ سه بعدی پیشتاز بوده‌اند، برخی جواهرسازان برای استفاده از این فناوری پیشرفته دچار تردیدند. اصطلاح جواهرسازی فاخر، تصویری قدیمی از فلزکاری دقیق و ظریفی را تداعی می‌کند که به ساعت‌ها کار دستی با جزییات دقیق نیاز دارند. هرچند این نگرانی وجود دارد که فناوری سه بعدی این تکنیک‌های قدیمی را نادیده بگیرد، اما خانه‌های جواهری چون بولگاری قدم‌های اولیه را به سمت تجربه دیجیتال مشتری برداشته‌اند.

    نمونه جواهرات چاپ سه بُعدی

    بلندترین ساختمان چاپ سه‌بعدی جهان در عربستان سعودی

    اولین ساختمان با فناوری چاپ سه‌بعدی سال ۲۰۲۱ در آلمان ساخته شد و اینک آسیا نیز یکی از این ساختمان‌ها را دارد

    در‌حالی‌که ممکن است آمریکا بیشترین تعداد ساختمان‌های جدید چاپ سه‌بعدی را داشته باشد، اروپا و خاورمیانه به‌وضوح در استفاده از این فناوری برای ایجاد ساختمان‌های بزرگ‌تر پیشرو محسوب می‌شوند. ویلای دارالارکان در عربستان سعودی با ارتفاع ۹ متر و ۹۰ سانتی‌متر، در حال حاضر، بلندترین ساختمان چاپ سه‌بعدی در جهان است.

    دار‌الارکان یک شرکت توسعه املاک و مستغلات مستقر در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، است که به‌تازگی اولین پروژه خود را معرفی کرد: یک ویلای سه‌طبقه که با یک چاپگر ساختمانی سه‌بعدی در شمس‌الریاض واقع‌در شمال غربی شهر ریاض ساخته شده است.

    وب‌سایت «تری‌دی پرینتینگ مدیا» از قول وائل آل هاگن، مدیر پروژه ساختمان چاپی سه بعدی از شرکت دار‌الارکان، نوشت: «تلاش ما توسعه بخش املاک و مستغلات پادشاهی با ادغام آخرین فناوری‌های جهانی برای ارتقاء این صنعت در سطح محلی و رسیدن به اهداف متمرکز چشم‌انداز ۲۰۳۰ است.»

    آلمان در سال ۲۰۲۱ اولین ساختمان پرینت سه‌بعدی را ساخت و اینک آسیا نیز یکی از این ساختمان‌ها را دارد.

    اولین پروژه دار‌الارکان یک‌ خانه سه‌طبقه به مساحت حدود ۳۵۰ مترمربع با ارتفاع کل ۹ متر و ۹۰ سانتی‌متر است. مساحت طبقه اول ۱۳۰ مترمربع است و آشپزخانه، یک سالن بزرگ دارای نشیمن و دو سرویس بهداشتی دارد. مساحت طبقه دوم ۱۴۰ مترمربع است و دارای سه اتاق خواب، دو حمام، نشیمن و بالکن است. طبقه سوم یک بخش الحاقی به پشت‌بام است که یک اتاق خدمتکار با حمام، یک سالن چندمنظوره و یک اتاق رختشویی را در خود جا داده است.

    این پروژه با استفاده از مصالح محلی و روش D.fab که شرکت‌های سمکس و سی‌.او‌.بی‌.او‌.دی (COBOD) توسعه داده‌اند، اجرا شد. این روش به مشتریان سی‌او‌بی‌او‌دی اجازه می‌دهد تا ۹۹٪ بتن موردنیاز را از منابع محلی تامین کنند و تنها ۱٪ از مواد اولیه را از شرکت مرکزی بخواهند. هزینه مواد چاپی کمتر از ۱۰هزار دلار بوده است.

    پس از چاپ اولین ویلا، دار‌الارکان دستگاه چاپگر را به پروژه دیگری منتقل کرد. وائل الهاگن در ادامه می‌گوید: «در حال حاضر ما مشغول ساخت ویلای دوم هستیم که معمولا یک ماه طول می‌کشد؛ اما طبقه ۱۳۰ مترمربعی را تنها در هشت روز تمام کردیم. این ویلای چاپی سه بعدی، لایه‌های عایق اضافه و مولفه‌های صرفه‌جویی انرژی را دارد که باعث می‌شود در مصرف انرژی تا ۳۰٪ صرفه‌جویی شود.

    این ویلا در یک منطقه بیابانی عربستان سعودی در ماه‌های اوت و سپتامبر که دمای هوا در این کشور به بالاترین حد خود می‌رسد، بدون استفاده از چادر، چاپ شده است. زید مارمش، رئیس بخش خاورمیانه و آفریقای سی‌.او.بی‌.او.دی. دراین‌باره به «تری‌دی پرینتینگ مدیا» گفت: «چاپ ویلا بدون استفاده از چادر نشان‌دهنده شایستگی تیم دار‌الارکان و توانایی آن‌ها در مدیریت فناوری در سطح جهانی ما است. آن‌ها مرزهای ساخت‌وسازهای آینده را جابه‌جا می‌کنند. پروژه‌های دار‌الارکان ثابت می‌کند که ساختمان‌های چاپی سه‌بعدی چطور می‌توانند در هزینه و زمان صرفه‌جویی کنند.»

    راهنمای چاپ سه‌بعدی به زبان ساده: این دستگاه چگونه عمل می‌کند؟

    قیمت چاپگر سه‌بعدی هم مانند بسیاری از فناوری‌های خانگی کاهش خواهد یافت و قابلیت‌های آن با گذشت زمان بهبود پیدا خواهد کرد  

    به نظر می‌رسد که این روزها، از کاخ سفید گرفته تا شرکت آمازون، همه در مورد چاپ سه‌بعدی صحبت می‌کنند. اما این نوع چاپ دقیقا چیست؟ در اینجا راهنمایی سریع برای تمام این هیاهو‌ها ارائه می‌دهیم.

    چاپگر سه بعدی چیست؟

    چاپگرهای سه‌بعدی، نسل جدیدی از دستگاه‌ها هستند که می‌توانند ابزار‌های روزمره را بسازند. دلیل شگفت‌انگیز بودنشان این است که می‌توانند تنها با یک دستگاه، انواع اشیا در جنس‌های مختلف را بسازند.

    چاپگر سه‌بعدی می‌تواند انواع لیوان‌های سرامیکی، اسباب‌بازی‌های پلاستیکی، قطعات ماشین‌آلات فلزی، گلدان‌های سنگی، کیک‌های شکلاتی فانتزی یا حتی به زودی، اعضای بدن انسان را بسازد.

    این دستگاه‌ها، خطوط تولید سنتی کارخانه‌ها را با یک دستگاه تک جایگزین می‌کنند، درست مانند چاپگرهای جوهرافشان که جایگزین ظرف مرکب، دستگاه چاپ پرسی، تایپ حروف با فلز داغ و قفسه خشک‌کن، شدند.

    چرا آن را «چاپ کردن» می‌خوانند؟

    اگر با دقت (با میکروسکوپ) به یک صفحه چاپ شده با چاپگر خانگی خود نگاه کنید، می‌بینید که حروف تنها کاغذ را لک نکرده‌اند، بلکه در‌واقع روی سطح آن نشسته‌اند.

    از نظر تئوری، اگر شما چند هزار بار روی همان صفحه چاپ کنید، در نهایت لایه‌های جوهر روی هم مدل سه‌بعدی حرف چاپ شده را به وجود می‌آورند. عمل‌کرد اولین چاپگرهای سه‌بعدی هم بر اساس همین ایده‌ ساخت فرم فیزیکی از لایه‌های نازک بود.

    چاپگرهای سه‌بعدی چگونه عمل می‌کنند؟

    ابتدا یک جسم سه‌بعدی را روی یک کامپیوتر معمولی در خانه طراحی ‌کنید، سپس آن را به یک چاپگر سه‌بعدی وصل کنید، دکمه «چاپ» بفشارید و بنشینید و تماشا کنید. روند کار آن کمی شبیه به تولید یک قرص نان با برش‌های متعدد است. تصور کنید که هر برش نان را جداگانه بپزید و سپس آن‌ها را به شکل یک قرص نان کامل به هم بچسبانید (به جای این‌که مانند یک نانوا، قرص نان را بپزید و سپس آن را برش دهید.) چاپگر سه‌بعدی هم اساسا همین کار را انجام می‌دهد.

    فرایند چاپ سه‌بعدی، یک شی کامل را به هزاران قطعه‌ ریز تبدیل می‌کند و سپس قطعه به قطعه آن‌ها را به حالت اول درمی‌آورد. آن لایه‌های ریز به هم می‌چسبند و یک جسم جامد تشکیل می‌دهند. هر لایه می‌تواند بسیار پیچیده باشد؛ به این معنی که چاپگرهای سه‌بعدی می‌توانند قطعات متحرک مانند لولا و چرخ‌های یک شی را به وجود بیاورند. شما می‌توانید کل قطعات یک دوچرخه – دسته، زین، قاب، چرخ‌ها، ترمز، پدال‌ها و زنجیر را بدون استفاده از هر گونه ابزار، برای مونتاژ آماده کنید. موضوع این است که در جا‌های مناسب شکاف‌های لازم را در نظر بگیرید.

    این دستگاه‌ها چه فرصت‌هایی به وجود می‌آورند؟

     

    تا به حال شده چیزی را بشکنید و بعد متوجه شوید که دیگر تولید نمی‌شود و نمی‌توانید آن را جایگزین کنید؟ چاپ سه‌بعدی به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی یکی دیگر از آن بسازید. دنیایی که در آن می‌توانید تقریبا هر چیزی را در خانه بسازید، با دنیای امروز ما بسیار متفاوت خواهد بود. دنیایی بی‌نیاز از وانت و کامیون برای حمل کالا‌ها و انبار‌ها برای ذخیره کردنشان، دنیایی که هرگز موجودی‌اش تمام نمی‌شود و زباله و بسته‌بندی و آلودگی‌ ‌‌آن کمتر است.

    ضمنا در این دنیای جدید، اقلام روزمره در اندازه‌های دلخواه شما ساخته خواهند شد؛ مبلمان متناسب با خانه‌تان، کفش‌های اندازه پایتان، دستگیره در متناسب با اندازه دست شما و وعده‌های غذایی باب سلیقه‌ شما، با فشار تنها یک دکمه. حتی داروها، استخوان‌ها‌، اندام‌ها و پوست هم مطابق خواست شما ساخته خواهند شد.

    اگر ثروتمند هستید، احتمالا می‌توانید برخی از این اقلام را همین حالا تهیه کنید؛ اما چاپ سه‌بعدی، تولید سفارشی و مقرون‌به‌صرفه را برای توده مردم به ارمغان می‌آورد. اگر به نظر خیال‌پردازی محض می‌آید، عبارت «محصولات اختصاصی با چاپ سه‌بعدی» را گوگل کنید و با چشم خودتان ببینید. از این گذشته، خرید اقلام سوپری با آی‌پد هم ۲۰ سال پیش مانند قسمتی از فیلم «پیشتازان فضا» (استار ترک) غیرقابل تصور بود.

    محدودیت‌های آن چه‌ها هستند؟

    گرچه خرید یک چاپگر سه‌بعدی به مراتب از راه‌اندازی یک کارخانه کم‌هزینه‌تر است، اما هزینه هر کالایی که تولید می‌کنید بیشتر است؛ بنابراین از لحاظ اقتصادی استفاده از چاپگر سه‌بعدی هنوز به پای تولید انبوه سنتی نمی‌رسد. در ضمن به اندازه محصول نهایی ماشین‌آلات صنعتی، بی‌عیب و نقص در نمی‌آید و تنوع مواد یا اندازه‌های به دست آمده در فرایندهای صنعتی را ندارد. اما قیمت چاپگر سه‌بعدی هم مانند بسیاری از فناوری‌های خانگی کاهش خواهد یافت و قابلیت‌های آن با گذشت زمان بهبود پیدا خواهد کرد.  

    آیا این پدیده بزرگ آینده است؟

    اگر شما طراح یا مهندس کالا هستید، بله، اما برای اکثر مردم، نه!

    طبق معمول فناوری‌های جدید، هیاهوی تبلیغاتی صنایع چند سال جلوتر از واقعیت آن برای مصرف‌کننده صورت می‌گیرد. این فناوری در حال ظهور است؛ یعنی، درست مانند کامپیوتر‌های خانگی یا تلفن‌های همراه، اکثر مردم در مورد نیاز به آن تردید خواهند داشت تا این‌که همه آن را تهیه کنند. پس از آن با خود فکر می‌کنند چگونه تا به حال بدون آن سر کرده‌اند؟

    اشتراک گزاری

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *